Призначення. Для: 1. Покращення координації роботи державних систем життєзабезпечення міст, приватних служб вирішено технологією використанням особливих можливостей технопарку БПЛА для створення або розвитку так званого “розумного міста”. Сертифіковані БПЛА моніторять рух транспорту та потоків громадян, стан міських доріг, наявність нештатних ситуацій, техноекологічних подій, швидко передають управління автоматизованій міській системі для вирішення. 2. Для вирішення проблеми управління рухом БПЛА розроблено систему та алгоритм взаємодії ЦСЦ та РСЦ, які координують роботу державних систем, міських, приватних служб та технопарку БПЛА. 3. Проблема вибору конкретного БПЛА під виконання задачі забезпечена спеціально розробленою методикою. 4. Проблема некерованого руху різних БПЛА в умовах міста знята тим, що ЦСЦ та РСЦ мають змогу виявити несертифіковані БПЛА над містом, у співробітництві з держорганами запобігти їх руху. 5. Проблема безпеки для громадян вирішена постійним зв’язком ЦСЦ з державними службами.
Технічні характеристики. 1. Структура взаємодії БПЛА, центрального ситуаційного центру (ЦСЦ) та регіонального ситуаційного центру (РСЦ) дає можливість у інформаційній системі ЦСЦ накоплювати інформацію про пересування кожного БПЛА, акумулювати запити на виконання замовлень, приймати рішення, мати зв’язок з усіма РСЦ та всіма необхідними службами. 2. Сервіс збереження і обробки інформації реалізується у вигляді програмного продукту під керівництвом web-сервера Аpache з використанням мови програмування JavaScript на платформі Node.js з відкритим кодом. Інформація зберігається у базі даних MySQL. Крім того, web-сервіс надає API (прикладний програмний інтерфейс) для доступу до збереженої інформації іншими елементами автоматичної інформаційної системи. 3. Зв’язок БПЛА та РСЦ здійснюється за допомогою радіообміну в районі їх дії.
Галузь застосування. Дослідження й експериментальні розробки у сфері природничих і технічних наук.
Переваги. Унікальність інформаційної технології, що пропонується, полягає в тому, що вперше запропоновано обґрунтований системний підхід до проблеми використання БПЛА в умовах “розумного міста”. Здебільшого сучасний підхід стосується того, щоб використовувати БПЛА епізодично для конкретної задачі. У технології, що пропонується, є системний погляд на не таке далеке майбутнє, коли кількість БПЛА у повітрі над містом буде зростати, та разом з цим буде зростати конфліктність між різними службами, організаціями, що їх використовують. Отже у розробці системи організації управління рухом технопарку БПЛА вже продумані та ураховані усі вимоги до процесу використання БПЛА у мегаполісі. У алгоритмі взаємозв’язку усіх задіяних служб, замовників враховане наступне: необхідність сертифікації руху БПЛА з метою його регулювання та запобігання несанкціонованим діям; принципи побудови повітряних трас з формалізацією їх призначення з урахуванням адаптивного управління динамікою руху.
Техніко-економічний ефект технології полягає у покращення координації роботи державних систем, систем життєзабезпечення міст, приватних служб за рахунок використання особливих можливостей технопарку БПЛА. Одне з важливих завдань парку БПЛА – моніторинг інфраструктури міста з передачею інформації у ЦСЦ для своєчасного та оперативного реагування на можливі небезпечні техно-екологічні події (ТЕП). Це дає зниження витрат на відновлення пошкодженої у результаті ТЕП інфраструктури (транспортних шляхів, забудови населених міст, тощо) за рахунок отриманням достовірної та повної інформації – візуальної інформації про стан об’єктів. земельних ділянок, координат окремих (вибраних для аналізу) об’єктів. Таким чином можна оперативно провести оцінку необхідних фінансових витрат на відновлення. Соціальний ефект полягає у розширенні переліку послуг, що можуть надаватися громадянам міста – доставка пошти, речей з допомогою БПЛА, започаткування рекламних акцій, обслуговування святкових подій, тощо.
Опис. Алгоритм технології: 1) створення Центрального ситуаційного центру (ЦСЦ), де розміщено центр прийняття рішень та сховище інформації, мережі регіональних ситуаційних центрів (РСЦ)-наземних станцій покриття певної території. РСЦ підпорядковані ЦСЦ; 2) сертифікація БПЛА, створення технопарку БПЛА; 3) до ЦСЦ через Інтернет надходять запити на виконання БПЛА завдань, приймаються рішення про вибір потрібного БПЛА,4) з ЦСЦ поступає розпорядження до РСЦ про відправку вибраного БПЛА на виконання завдання, ЦСЦ отримує інформацію про трафік БПЛА з РСЦ до повного закінчення місії БПЛА; 5) РСЦ одночасно безпосередньо ведуть радіообмін з кожним БПЛА в районі його дії, керують своїм районом згідно з планом ЦСЦ, зберігають тимчасову інформацію; 6) РСЦ передають у ЦСЦ інформацію по маршруту БПЛА: карта повітряних трас; оптимальний маршрут польоту; наявність перешкод, 7) якщо припинено зв’язок з ЦСЦ, РСЦ сама керує трафіком, виконує запити. БПЛА постійно знаходиться в зоні дії одного або кількох РСЦ.